مسیر سعادت

مسیر سعادت

دارد زمان آمدنت دیر می شود / دارد جوان سینه زنت پیر می شود
مسیر سعادت

مسیر سعادت

دارد زمان آمدنت دیر می شود / دارد جوان سینه زنت پیر می شود

هدف اول و آخر پیشوایان ما چه بود؟

بسم الله الرحمن الرحیم
http://s4.picofile.com/file/7972033866/logo_kuchak.jpg

ما به عنوان یک مسلمان و  یک شیعه باید بدانیم هدف و مقصد پیشوایان معصوم (ع) ما چه بود؟ امامان معصوم ما (ع) در چه راهی شهید شدند؟ چرا حضرت علی (ع) با دشمنان جنگید؟ علت صلح امام حسن (ع)چه بود؟ امام حسین (ع) چرا با یزید و یاران شیطان صفتش جنگید؟ و دلیل صبر و دعوت بی وقفه بقیه معصومین چه بود؟ چرا ایشان در راه اسلام تبعید ها شکنجه ها و زندان ها را تحمل می کردند؟ چرا امام رضا(ع) به ازدواج و پذیرفتن ولیعهدی مأمون تن داد؟هم اکنون امام زمان(عج) چه راهی را دنبال می کند؟ و...

  آیا ما راه ایشان را ادامه می دهیم؟ آیا می توانیم خود را شیعه یا حداقل محب خاندان محمد(ص) بدانیم؟ آیا وقت ظهور ما در کنار آقا هستیم یا در مقابل ایشان؟ اگر همین الآن مرگ یکی از ما فرا رسد چگونه می توانیم جواب خدا را بدهیم؟

این ها و هزاران سؤال دیگر مطرح می شود که برای آن جواب های متعددی داده شده است. اما جوابی که به نظر بنده می رسد در زیارت نامه های معصومین از جمله زیارت وارث(امام حسین) که می خوانیم آمده است به ترتیب زیر :

متن عربی:


اَشْهَدُ اَنَّکَ قَدْ اَقَمْتَ الصَّلاةَ، وَ آتَیْتَ الزَّکاةَ وَ اَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنْ الْمُنْکَرِ وَ اَطَعْتَ اللهَ وَ رَسُولَهُ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ


ترجمه فارسی:


گواهى می دهم که تو بپا داشتى نماز را و بدادى زکات را و امر کردى به معروف (کار نیک) و نهى کردى از منکر (کار زشت) و پیروى کردى از خدا و رسولش تا به شهادت رسیدى


محور های این فراز از دعا به شکل زیر است:


ا- اقامه نماز (اَقَمْتَ الصَّلاةَ):

نماز یکی از فریضه های الهی است که گاهی اوقات بعضی از ما به آن کم توجهی می کنیم. در این راستا خوب است که به این آیه از قرآن اشاره کنیم:

اُتْلُ ما أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتابِ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللهِ أَکْبَرُ وَ اللهُ یَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ (سوره عنکبوت آیه 45 )

آنچه را از کتاب (آسمانى) به تو وحى شده تلاوت کن، و نماز را برپا دار، که نماز (انسان را) از زشتیها و اعمال ناپسند باز مى دارد، و یاد خدا بزرگتر (و برتر) است; و خداوند آنچه را انجام مى دهید مى داند.


چقدر خوب است که این فریضه الهی در حد توان به بهترین حالت یعنی سر وقت ، به جماعت ،با خضوع و خشوع شرکت در نماز جمعه و ... خوانده شود. و همچنین انسان دائما در نماز باشد و همیشه با اعمال نیک خود و اجتناب از حرام های الهی نماز خود را محافظت نماید. همان طور که در سوره مؤمنون آیه 9 می فرماید:

وَ الَّذِینَ هُمْ عَلى صَلَواتِهِمْ یُحافِظُونَ (و آنها که بر نمازهایشان مواظبت مى نمایند)


2- پرداخت زکات(آتَیْتَ الزَّکاةَ) :

زکات و سایر وجوبات شرعی از جمله خمس یکی از مواردی است که جزء وظایف مردم برای کاهش فقر در جامعه است. در اینجا به آیه 4 سوره مؤمنون اشاره می کنیم:

وَ الَّذِینَ هُمْ لِلزَّکاةِ فاعِلُونَ (و آنها که به (دستور) زکات عمل مى کنند)

اما این را باید بدانیم که زکات فقط زکات مالی نیست و هر چیز زکاتی دارد به عنوان مثال زکات بدن روزه گرفتن ، زکات علم آموختن آن به مردم و انتشار آن ،زکات زیبایی ، عفت و پاک دامنی، زکات چشم ، استفاده از آن در راه رضای خدا و پوشاندن آن از نگاه حرام ، زکات گوش ، استفاده از آن در راه رضای خدا و پوشاندن آن از صدا های حرام و ... و خلاصه هر نعمتی که خدا به ما داده  زکاتی دارد که باید آن را بدهیم و از آن در راه خدا استفاده کنیم. حالا نعمت های خدا را یاد آوری کنیم و ازخود بپرسیم که زکات آن چیست؟


3-امر به معروف و نهی از منکر(اَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنْ الْمُنْکَرِ) :

در اینجا دو سخن از امیر مؤمنان که  در نهج البلاغه آمده را مطرح می کنیم:


الف- و بر شما لازم است پیوندهاى دوستى و محبّت و بذل و بخشش را فراموش نکنید و بر حذر باشید از اینکه به یکدیگر پشت کنید و رابطه خود را با هم قطع نمایید. امر به معروف و نهى از منکر را ترک نکنید که اشرار بر شما مسلّط خواهند شد، سپس هر چه دعا کنید مستجاب نمى گردد.(نهج البلاغه نامه 47)


ب- تهدیدهاى الهى را به جهت جهل و سبک شمردن خشم پروردگار و ایمنى از کیفر او دور نشمرید، زیرا خداوند سبحان مردم قرون پیشین را از رحمت خود دور نساخت جز به این سبب که امر به معروف و نهى از منکر را ترک کردند، لذا افراد نادان را به سبب گناه و دانایان را به علت ترک نهى از منکر از رحمت خود دور ساخت. (نهج البلاغه خطبه 192)


توضیحات بیشتر در مورد امر به معروف و نهی از منکر در این پست آمده است.


4- پیروی از خدا تا زمان مرگ(اَطَعْتَ اللهَ وَ رَسُولَهُ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ):

اطاعت از خدا در یک کلام یعنی انجام واجبات و ترک محرمات  تا زمان مرگ.


حال از خود بپرسیم آیا ما رهرو محمد و آل محمد (صلوات الله علیهم) هستیم ؟


منابع و مآخذ:

نهج البلاغه(ترجمه آیت الله مکارم شیرازی)

قرآن (ترجمه آیت الله مکارم شیرازی)

مفاتیح نوین (آیت الله مکارم شیرازی)

تبیان

masiresaadat.blogsky.com

نظرات 2 + ارسال نظر
KNOWING سه‌شنبه 23 مهر 1392 ساعت 08:51 ب.ظ http://www.knowing.ir

من جز یک چیز، چیز دیگری نمی دانم و آن این است که هیچ نمی دانم.((سقراط))

مطالعه، یگانه راهی است برای آشنایی و گفتگو با بزرگان روزگار که قرن ها پیش در دنیا به سر برده و اکنون در زیر خاک منزل دارند.((دکارت))

با سلام و تشکر برای نظر شما، عرض تبریک، خود امری پسندیده و دارای اجر و ثواب معنوی است. ضمناً لینک دستیابی به احادیث آن حضرت در مطلب درج شده است.
چشم، حتماً در آیندۀ نزدیک، تعدادی مطلب در این حوزه منتشر خواهد شد.
به شما برای داشتن وبلاگی فعال و پرمحتوا در حوزۀ معارف تبریک می گوییم
موفق باشید و سربلند به لطف خدا.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد