مسیر سعادت

مسیر سعادت

دارد زمان آمدنت دیر می شود / دارد جوان سینه زنت پیر می شود
مسیر سعادت

مسیر سعادت

دارد زمان آمدنت دیر می شود / دارد جوان سینه زنت پیر می شود

خطرهای ناشی از سایتهای اجتماعی

شاید به زودی روزی فرا برسد که به جوانان پس از رسیدن به سن بلوغ، پیشنهاد شود که نام خود را تغییر دهند تا بتوانند با گذشته خود در اینترنت وداع کنند. وابستگی زیاد جوانان به سایتهای اجتماعی مثل فیس بوک، رئیس گوگل را واداشته است که به آنان هشدار دهد، در افشای اسرار و اطلاعات شخصی خویش احتیاط بیشتری به خرج دهند.

شاید به زودی روزی فرا برسد که به جوانان پس از رسیدن به سن بلوغ، پیشنهاد شود که نام خود را تغییر دهند تا بتوانند با گذشته خود در اینترنت وداع کنند. وابستگی زیاد جوانان به سایتهای اجتماعی مثل فیس بوک، رئیس گوگل را واداشته است که به آنان هشدار دهد، در افشای اسرار و اطلاعات شخصی خویش احتیاط بیشتری به خرج دهند.

احتمال دارد کاربران بی‌شماری که از امکانات سایت‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، به علت از دست دادن محدودۀ شخصی و جمعی دچار مشکلاتی شوند. اریک اشمیدت، رئیس اجرایی هیئت مدیره «گوگل»، در مصاحبه‌ای با نشریه «وال استریت جورنال»، این هشدار را داد. رئیس این غولIT اطمینان دارد که کاربران بی‌شمار سایت‌های اجتماعی آگاه نیستند که دل‌بستگی آنان به این سایتها، شاید در زندگی آینده‌شان تأثیر بگذارد. به اعتقاد اشمیدت، بیشتر کاربران از روی عادت، از صفحه اطلاعات شخصی خود در اینترنت، بیشتر به عنوان یک سرگرمی استفاده می‌کنند تا یک کارت ویزیت. جالب این است که سخنان رئیس سایت گوگل در بحبوحه اوج‌گیری جنجال مربوط به سرباز پیشین ارتش اسرائیل، که در صفحات اطلاعات شخصی خود در سایت «فیس بوک» عکس‌هایی از اسرای نظامی را قرار داده بود، به گوش میرسد.

آقای اشمیدت به این نشریه امریکایی گفت: «شاید به زودی روزی فرا برسد که به جوانان پس از رسیدن به سن بلوغ، پیشنهاد شود که نام خود را تغییر دهند تا بتوانند با گذشته خود در اینترنت وداع کنند. من مطمئن نیستم که جامعه از پیامدهای این مسئله آگاه باشد و بداند که اطلاعات مربوط به افراد صددرصد در دسترسند و در این میان، از طریق شخص آنان وارد اینترنت می‌شوند.» آقای اشمیدت در اثبات این سخنان خود بزرگترین سایت اجتماعی جهان، فیس بوک را یادآور شد. به اعتقاد وی، افرادی که در سایت فیس بوک صفحه اطلاعات شخصی دارند، درباره کیفیت و ماهیت مطالبی که وارد سایت کرده‌اند و پیامد این عمل خود در این فضای آزاد نمی‌اندیشند. آقای اشمیدت خاطرنشان کرد: «حتی کاری به مواردی ندارم که طی آنها این قبیل اطلاعات از سوی مفسده‌جویان و یا تروریست‌ها مورد سودجویی قرار می‌گیرند.» وی اطمینان دارد که نسل جدید کاربران در روش وارد کردن اطلاعات و جست و جو تغییراتی خواهند داد. رئیس گوگل پیش‌بینی می‌کند که برای هر فردی، یک فضای اطلاع‌رسانی شخصی به وجود خواهد آمد.

سخنان اریک اشمیدت درباره عدم احساس مسئولیت بسیاری از کاربران در سایت‌های اجتماعی، بسیار به موقع بوده است؛ زیرا مسئله تغییر نام به سبب گذشته ناموفق در اینترنت، که این میلیاردر مطرح کرده است، در حال حاضر برای ادن آبرجیل، سرباز سابق ارتش اسرائیل بیش از هر زمانی اهمیت دارد. او قصد داشت با قرار دادن عکس‌های مستند در سایت فیس بوک دین خود را به میهنش ادا کند. عکس‌های آبرجیل جنجال عظیمی در اسرائیل برانگیخته است. جامعه از این جهت خشمگین شده است که در برخی از عکس‌هایی که در آلبوم عکس با عنوان «ارتش: بهترین لحظات زندگی من» قرار داده شده‌اند، این سرباز قدیمی در کنار مردانی که دست‌ها و چشمانشان بسته است، دیده می‌شود. به زودی مشخص شد که آبرجیل بهترین روزهای زندگی خود را با اسرای فلسطینی گذرانده است. اما ظاهراً این سرباز قدیمی ارتش اسرائیل آگاه نبود که این رفتار وی ممکن است چه انزجاری را به همراه داشته باشد ـ وی به اتفاق دوستانش برای مدت‌های زیادی درباره عکس‌هایی که خود و سربازان هم دوره‌ای‌اش گرفته‌اند، سخن می‌گفت، آن هم با لحن بذله‌گویانه و تمسخرآمیز.

ایشایی مناخیم، مدیر کمیته اسرائیلی در مبارزه با شکنجه، به همراه فرماندهان ارتش با اعلام آنکه این یک رسوایی برای ارتش اسرائیل است، انتشار این عکس‌ها را محکوم کرد. اما نهایت چیزی که در انتظار آبرجیل است، این است که ممکن است خویشاوندان این اسرای فلسطینی علیه او شکایت کنند ـ اما این سرباز قدیمی به دادگاه کشانده نخواهد شد زیرا خدمت سربازی وی در ارتش مدت‌ها پیش به پایان رسیده است.

ماهنامه سیاحت غرب شماره 86

منبع: http://vimeo.com

1. Vyacheslav Kozlov، روزنامه نگار روسی

منبع:www.mouood.org

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد