مسیر سعادت

مسیر سعادت

دارد زمان آمدنت دیر می شود / دارد جوان سینه زنت پیر می شود
مسیر سعادت

مسیر سعادت

دارد زمان آمدنت دیر می شود / دارد جوان سینه زنت پیر می شود

آیا هنوز حجاب را به عنوان یک فریضه دینی و یک مصونیت در جامعه امروز قبول داریم؟

http://s4.picofile.com/file/7845247525/imani.jpgروز 21 تیرماه روز عفت و حجاب است ، روز حمله دژخیمان رضاخان به مسجد گوهرشاد است ، قتل عام مسلمانان برای دفاع از حجاب است اما چرا امروز که 21 تیر است و به ما می گوید هشتاد و چند سال از حادثه مسجد گوهرشاد گذشته چرا امروز بدحجابی در جامعه ما فراوان است و عکس العملی هم به آن نشان داده نمی شود . چرا افرادی ، چرا پدران و مادرانی نسبت به دختران ، خواهران و همسرانشان احساس تکلیف نمی کنند که با چه شکلی بیرون می روند و فضای قدسی ماه رمضان را آلوده می کنند این ها عواملی است که اثرات ماه رمضان را از بین می برد.  سال 44 یا 45 بود که روزنامه کیهان آن روز یک آماری منتشر کرده بود مثل چنین روزی یعنی آماری از جمعه اول ماه رمضان و جمعه آخر ماه شعبان و مقایسه کرده بود ؛ در آن آمار سال 45 نشان داده شده بود که هفتاد و پنج درصد از آلودگی های اجتماعی که جمعه آخر ماه شعبان انجام شده بود در جمعه اول ماه رمضان کم شده بود . پس رمضان این ظرفیت و قدرت را دارد چرا الان ما مشاهده این قدرت را نمی کنیم ؟ چون امر به معروف و نهی از منکر در میان ما رها شده ، چون پدران و مادران ما احساس مسئولیت نمی کنند ؛ این مسائل باید مورد نظر ما باشد تا ماه رمضان ما آثار خودش را در جامعه ما داشتــه باشد .
دو حدیث از پیامبر (ص) نقل می کنم که بیشتر به فکر بیفتیم : « رب صائم حظه من صیامه الجوع و العطش » چه بسیار روزه دارانی که بهره آنان از روزه همان تشنگی و گرسنگی است چیز دیگری استفاده نمی کنند . در جایی دیگر می فرمایند : « مَنْ
لَمْ یَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالْعَمَلَ بِهِ فَلَیْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ فِی أَنْ یَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ » روزه گرفته ای اما چشم و زبانت روزه نیست ؛ پیامبر (ص) می فرماید : اگر کسی زبان خودش را نگه ندارد و به دروغ و گناه آلوده باشد خدا به او می گوید من احتیاجی به نخوردن غذا و نیاشامیدن آبت ندارم ؛ این نخوردن غذا و نیاشامیدن آب مقدمه است که چشم ، زبان و گوش پاک شود و از گناه فاصله بگیریم .
امروز 21 تیرماه روز کشف حجاب اجباری و قتل عام مسلمانان در مسجد گوهرشاد است . بعضی از دوستان حتماً این فیلم کلاه پهلوی را می بینند ؛ این جنایتی که در این فیلم پاره ای از آن را نشان دادند یک هزارم هم به حساب نمی آید از جنایاتی که رضاخان برای برداشتن چادر از سر زن مسلمان انجام داد و امروز حاصل خون آن شهدا و ثمره آن فداکاری ها به دست ما و شما سپرده شده که چگونه با حجاب برخورد می کنیم ؛ آنانی که حجاب را از سر زنان برداشتن هدفشان این بود که زن چشم نواز مردان باشد ؛ آنان می خواستند زنان ابزار چشم چرانی مردان خیره سر و یاوه سرا باشند و دنبال این کار بودند و متاسفانه امروز جمعی از افراد جامعه ما نادانسته به این دام گرفتار شده اند یعنی زنان را از شأنی که نصف جامعه انسانی را تشکیل می دهند ، زنان که الگوی مومنان معرفی شده اند اما دشمنان زن را ابزار قرار دادند و بعضی از زنان ما به ابزار بودشان رضایت می دهند .
امام سجاد (ع) درباره عفت و حجاب می فرمایند : بعد از معرفت پروردگار عالم هیچ چیز نزد خدا محبوب تر و عزیزتر از عفت نیست . عفت عزیزترین کار است نزد خدا اول ایمان و بعد عفت . امام می فرماید : آدم عفیف و با عفت به نبوت و پیامبری نزدیک است و دشمنان ما عفت و حیا را از پاره ای از زنان ما گرفته اند . نظام جمهوری اسلامی نشـــــان داد با چادر می توان پیچیده ترین معادلات ریاضی را حل کرد ، با چادر می توان از رساله دکترا دفاع کرد و بهترین نمــــره را گرفت ، نمونه هایی که ما داشتیم ، با حجاب می شود در عرصه ورزش حضور پیدا کرد ، با حجاب می شود در حرکت های سیاسی جامعه شریک شد ، حجاب مانع و محدودیت نیست ، حجاب مصونیت است و شخصیت زن را به زن بر می گرداند . حتی مردان هرزه چشم در مقابل یک زن عفیف قد خم می کنند و وا می روند . چادر برای زن وقار ، شخصیت ، عظمت و ارزش است . قرآن مجید هر جا نام مردان خوب برده از زنان خوب نام برده است . مرد و زن کنار هم ، دوش به دوش هم می توانند مراحل کمال را طی کنند این بدبختی است که غرب برای دنیای اسلام و دنیای بشریت به سوغات آورده است .

امیدوارم آنانی هم که کم و زیادی در انحراف به سر می برند و توجه به ارزش و موقعیت والای خود ندارند متوجه مقام و عظمت خود بشوند.


در این روزهای ماه مبارک رمضان توجه به نکات شرعی بیش از سایر ایام است و مردم دقت بیشتری در اوقات شرعی نشان می دهند . در این جا روایات ما و منابع دینی ما اذان را به عنوان اعلام دخول وقت معرفی کرده اند و به عنوان یک سنت حسنه از سنت پیامبر از اذان یاد کرده اند . حتی در روایات این چنین آمده : موذنین آنانی که اهل اذان هستند یک سرو گردن از دیگران بلندترند در روز قیامت یعنی جایگاه برتر و والاتری برای آنانی که اهل اذان هستند . ولذا در گذشته در کوچه ها ، بازارها و خانه ها صدای اذان بلند بود و هر کس در خیابان و کوچه بود همزمان با موذن اذان می گفت یکباره شهر پر می شد از صدای اذان ؛ این یک مستحقی در اسلام بوده است . امروز سئوال می کنند که آیا باتوجه به شرایط امروز ما می توانیم در پشت بام منازلمان اذان بگوییم بدون بلندگو ؟ بله و مستحب است .
پرسیده اند که آیا اذان برای اوقات سه گانه یعنی اذان صبح و ظهر و مغرب می توان از بلندگو پخش کرد ؟ بله ، باید هم به گوش مردم رسانید البته صدای بلندگو صدای دلخراش نباشد ولی اول وقت صبح باید اذان گفت که متأسفانه بعضی از مساجد ما حتی در ماه رمضان هم اذان صبح نمی گویند و این نقص است . بنابراین اذان گفتن کار مناسبی است و نسبت به پخش قرآن ، دعا ، مناجات و سخنرانی از بلندگو در شب های قدر اشکالی ندارد و کسی اذیت نمی شود اما در شب های دیگر صدای آنها باید در حوزه مسجد باشد و فراتر از آن که اسباب اذیت دیگران می شود نباشد .
ماه مبارک رمضان را عرض تبریک دارم ؛ آنچه از قرآن و روایات استفاده می شود این است که ماه رمضان باید به کمالاتی الهی منتهی شود یعنی مردم در ماه مبارک رمضان هنگام ورود به ماه مبارک رمضان و هنگام خروج از ماه رمضان باید تغییرکرده باشند و تفاوت در آنان به وجود آمده باشد . اگر دیدیم تفاوتی در جامعه و افراد ایجاد نشده ببینیم مانع کار کجاست والا ظرفیت ماه رمضان ظرفیت شستشو است ، ظرفیت از بین بردن معصیت ، بالا بردن انسان است اگر ما بالا نرفتیم ، جامعه ما تغییری نکرد ببینیم چه شده است ؟ ماه رمضان باید ما را به تقوا برساند ، ماه رمضان باید ما را به سمت و سوی خدا هدایت کند ، ماه رمضان باید ما را به رفع تبعیض در جامعه کمک نماید ، فقرا را کنار اغنیاء بنشاند ، اغنیاء را به یاد فقرا بیاندازد . این یک نکته مهمی است که باید توجه لازم را داشته باشیم . ماه رمضان برای گرسنگی و تشنگی کشیدن است ، برای بالا بردن میزان استقامت است . قرآن مجید از روزه به نام صبر یاد می کند ؛ چه شده روز ماه رمضـــــان ما با مظاهری از خوردن روزه روبرو می شویم و احساس ناراحتی نمی کنیم .


منبع: خطبه های نماز جمعه شیراز آیت الله ایمانی 21 تیر 1392  www.a-imani.ir

نظرات 1 + ارسال نظر
قاسمی یکشنبه 27 مرداد 1392 ساعت 07:49 ق.ظ http://chadorsaadat.blogfa.com

سلام - وب خوب و پر باری داری و از اینکه در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب فعالیت میکنید از شما ممنون هستم و اجرتان با بانوی دو عالم خانم فاطمه زهرا (س) امیدوارم بتوانیم با توکل برخداوند منان و همت همه تلاشگران در این راه ، حجاب را که تنها گنجی است که تمام نشدنی ست... و حفاظی است درمقابل تیرهای زهرآگین چشم نامحرمان....
در این کشور و تمام کشورهای جهان رواج داده و روزی شاهد آن باشیم که با حجاب خود دشمنان اسلام و قرآن را به زانو درآوریم و پایه های اسلام ناب محمدی را بنا نهیم . کما اینکه تمام تلاش دشمنان اسلام و قرآن بر این است که با رواج بد حجابی و بی حجابی می خواهند به قول شهید مطهری از اولین خاکریز که همان حجاب است عبور کنند و پایه های اسلام را متزلزل نمایند من نیز به عنوان مسئول امور بانوان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بیرجند تمام تلاشم را برای ترویج حجاب و عفاف میکنم و از شما همسنگر عزیز تقاضا می کنم به وب لاگهای من سری بزنید و برای هرچه بهتر شدن مطالب این وبلاگ ، من را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید و به من در بهتر شدن کیفیت مطالب وبلاگ یاری رسانید .باتشکر
با عنوان ویروس گناه Golmahjub.blogfa.com
لطفا در صورت تمایل وب های من را لینک نمایید

با تشکر از نظر لطفتون چشم حتما سر می زنم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد